Sohva on yksi kodin tärkeimmistä kalusteista: siinä vietetään paljon aikaa yhdessä perheen kanssa, rentoudutaan pitkän työpäivän päätteeksi sekä levitetään tarpeentullen lisävuoteeksi yövieraille. Sohvia löytyy markkinoilta jokaiseen makuun ja budjettiin: on muhkeaa ja napakampaa, suurempaa ja pienempää, massiivisempaa ja kevytlinjaisempaa. Lisäksi lukuisat verhoilu- sekä jalkavaihtoehdot mahdollistavat sohvan kustomoinnin omannäköiseksi. Haastattelimme kotimaisen sohvavalmistaja Adean projektimyynnin myyntipäällikkö Mari Sänttiä asian tiimoilta, nappaa tästä talteen ammattilaisen vinkit sohvan valintaan!
HAHMOTTELE SOHVALLE SELKEÄ TILA
Ennen sohvakaupoille lähtemistä kannattaa ottaa huomioon sohvalle kaavailtu tila sekä pohtia sohvan käyttötarkoitusta. Mittaa sohvalle varattavan tilan leveys, syvyys sekä korkeus. Mari vinkkaa, että sohvalle varatun tilan hahmotteluun voi käyttää apuna sanomalehtiä, jolloin saa kongreettisen kuvan siitä, miten paljon tilaa sohva todellisuudessa viekään. Mitoituksen lisäksi on tärkeä miettiä mihin käyttötarkoitukseen sohva tulee. Monellekko hengelle? Haetaanko sohvasta ryhdikkäämminen istuvaa ratkaisua vai onko toiveissa kenties niin sanottu löhösohva? Mikä on käsinojien funktio kokonaisuudessa?
MISTÄ TUNNISTAN LAADUKKAAN SOHVAN?
Sohva on pitkäaikainen hankinta, joten laadukkuuteen kannattaa satsata. Mutta mistä oikein tunnistaa laadukkaan sohvan? Mari kertoo, että laadukkaan sohvan tunnistaa kolmesta eri seikasta: massiivipuurakenteesta, pehmusteista sekä huolitellusta ompelujäljestä. Sohvaa ostaessa on tärkeää päästä koeistumaan ennen ostopäätöksen tekemistä, vain sillä tavoin voi varmistaa, että sohva on hyvä juuri itselle. Koeistuessa kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti pehmusteisiin, tukeeko ne oikeista paikoista? Mitä materiaalia istuin-ja selkätyynyt ovat? Allergiakotiin kannattaa tiedustella allergiaystävällisiä pehmustemateriaaleaja.
MONIPUOLISET VERHOILUMAHDOLLISUUDET
Sohvan istuinmukavuuden ja esteettisen ulkomuodon lisäksi on tärkeä miettiä myös verhoilua. Verhoiluvaihtoehtoja on lukemattomat määrät aina kangasverhoilusta nahkaverhoiluun ja kiintoverhoilusta irtoverhoiluun. Adealla lähtökohtana on, että sohvaan on aina saatavilla irtoverhoilu. Irrotettavat päälliset lisäävät sohvan käyttöikää ja parantavat muunneltavuutta. Jos taloudesta löytyy lemmikkieläimiä tai pieniä lapsia, ovat vesipestävät ja likaa hylkivät kankaat suositeltavia. Kun maitoa pääsee kaatumaan sohvalle, on vaivatonta, että päälliset voi irroittaa ja heittää koneeseen pesuun! Kangasnäytteitä kannattaa käyttää kotona ennen lopullisen valinnan tekoa, jotta kankaan sävyn näkee luonnollisessa ympäristössä kodin omassa valaistuksessa. Lisäksi kannattaa kurkata verhoilukankaan martindale-luku. Se kertoo, miten hyvin kangas kestää hankausta. Kun martindale-luku on vähintään 25 000, kestää kangas hyvin kotikäytön. Julkitiloissa puolestaan vaatimus on vähintään 50 000.
Laadukasta istuinmukavuutta arvostavana Mari nimeää Adean laajasta sohvavalikoimasta suosikeikseen Baron- ja Mr.Jones sohvat. Sohvatyynyjen viskoelastinen vaahtomuovi mukautuu täysin istujan ergonomiaa tukevaksi, mikä tekee sohvista todella mukavan käytössä. Omiksi suosikeiksini puolestaan voisin nostaa selkeälinjaisen Baselin, jota olen jo pitkään haaveillut kauniilla hiekansävyisellä kangasverhoilulla sekä moduuliominaisuutensa ansiosta monipuolisesti muuntautuvan Band sohvan. "Tällä hetkellä pinnalla onkin ruskean eri sävyt. Materiaalina nahka ja sen erilaiset variaatiot lisäävät myös jatkuvasti suosiotaan" Mari vastaa häneltä vuoden 2020 sisustustrendeistä kysyttäessä. Adean valikoimasta löytyykin useaan eri sisustustyyliin sopivia sohvia ja mikä parasta, ne kaikki valmistetaan Kauhajoella, Etelä-Pohjanmaalla!
SUOMALAISEN KÄSITYÖN PUOLESTA
Kotimaisuus onkin seikka, jonka moni kokee tänä päivänä tärkeäksi arvoksi esimerkiksi juuri uutta sohvaa hankkiessa. Kun valitsee kotimaisen tuotteen, tukee samalla työpaikkoja Suomessa sekä tekee valinnallaan selvän ekoteon. "Kun tuotantoprosessi valmistuksesta jakeluun ja myyntiin pidetään vakaasti kotimaassa, on tuotteiden hiilijalanjälki huomattavasti pienempi. Irtoverhoilu on loistava esimerkki ekologisuudesta: verhoilukankaan kuluessa käytön myötä ei koko sohvaa tarvitse lähteä viemään kaatopaikalle, vaan kangas voidaan tarpeen tullen vaihtaa uuteen", Mari toteaa. Ja onhan se aivan eri tunne istahtaa kotimaiselle sohvalle - silloin tietää, että käsissä on pieteetillä valmistettu taidonnäyte ja, että omalla valinnallaan on edesauttanut kotimaisen sohvavalmistajan työn jatkuvuuden myös tulevaisuudessa.
Ihanaa loppukesää ja tervetuloa sohvakaupoille Spazioon, olemme siellä Sinua varten!
Teksti: Anni (postausta varten on haastateltu Adean projektimyynnin myyntipäällikkö Mari Sänttiä)
Kuvat: Adea
TILAUS- JA TOIMITUSEHDOT
Voimassa 13.3.2015 alkaen
Lo Spazio Oy (jäljempänä Spazio Oy) on huonekalu- ja sisustusliike, jonka yhteydessä toimii Spazion Oy:n verkkokauppa osoitteessa designshopspazio.fi. Spazio Oy:llä on toimipiste osoitteessa Hallituskatu 29, 90100 Oulu, mistä tuotteita voi myös noutaa. Asiakaspalvelu toimii puhelimitse numerossa (08) 371 871 ja sähköpostitse mail@spazio.fi.
Seuraavat sopimusehdot sisältävät Spazio Oy:n verkkokaupan ja sen asiakkaiden välisen kaupankäynnin säännöt ja ehdot. Spazio Oy:n verkkokaupan ja sen asiakkaiden väliseen sopimukseen sovelletaan myös Suomen lainsäädäntöä.
1. YLEISET EHDOT
1.1. Spazio Oy:n verkkokaupassa myytävät tuotteet tilataan Spazio Oy:n internetsivuston spazio.fi kautta tai suoraan designshopspazio.fi sivulta.
1.2. Spazio Oy:n verkkokauppa pidättää oikeudet kuluttajalainsäädännön mukaisiin muutoksiin verkkokaupassaan ja siellä tapahtuvassa kaupankäynnissä. Muutoksiin sisältyvät sopimusehtojen muutokset ja täydennykset, hintamuutokset, malliston muutokset, maksamiseen liittyvät muutokset sekä muutokset asiointikäytännöissä Spazio Oy:n verkkokaupassa. Muutokset ovat voimassa siitä päivästä lukien, jolloin Spazio Oy on julkaissut ne internetsivustollaan.
2. TILAAMINEN JA SOPIMUSTEN SOLMIMINEN
2.1. Tilaaminen tapahtuu Spazio Oy:n verkkokaupan kautta. Asiakas tekee tilauksen tilaamisen varatun sivun kautta Spazio Oy:n verkkokaupassa.
2.2. Asiakkaan tulee ilmoittaa tilauksen yhteydessä oma nimensä, osoitteensa, puhelinnumeronsa ja voimassa oleva sähköpostiosoitteensa.
2.3. Tilaamiseen varatulla sivulla on valmiiksi näkyvillä tilattavaksi valitut tuotteet, niiden valitut ominaisuudet, hinnat ja tuotteiden mahdolliset toimituskustannukset yhteenlaskettuna.
2.4. Tilaaja on vastuussa tilaamiensa tuotteiden itse valituista ominaisuuksista kuten väristä, koosta, mallista, materiaalista tai muusta vastaavasta. Tilaaja on velvollinen tarkastamaan itse valittujen ominaisuuksien oikeellisuuden ennen tilauksen lähettämistä eteenpäin Spazio Oy:n verkkokaupan tilaussivustolla.
2.5. Tilauksen lähettäminen Spazio Oy:n verkkokaupassa muodostaa sitovan tilaussopimuksen Spazio Oy:n ja asiakkaan välillä. Molemmat osapuolet sitoutuvat noudattamaan sopimushetkellä Spazio Oy:n verkkokaupassa voimassa olleita tilaus- ja sopimusehtoja. Tilauksen tekemällä asiakas hyväksyy tilaus- ja sopimusehdot, tuotteen ominaisuudet, itse valitut ominaisuudet, tuotteen hinnan ja mahdolliset toimituskustannukset sekä tuotteen toimitusajan.
2.6. Tilauksen lähettämällä asiakas hyväksyy sen, että tuotteen väri voi luonnossa poiketa Spazio Oy:n verkkokaupan sivuilla esitetyistä värimalleista.
2.7. Asiakkaan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen toimitetaan tilausvahvistus Spazio Oy:n verkkokaupan käsittelemästä ja hyväksymästä tilauksesta. Tilausvahvistus sisältää tilauksen tiedot, Spazio Oy:n yhteystiedot, asiakkaan tiedot, tuotteen pääominaisuudet ja itse valitut ominaisuudet, tuotteen hintatiedot ja tiedot mahdollisista toimituskustannuksista.
2.8. Spazio Oy sitoutuu toimittamaan sopimuksen mukaisen tuotteen sopimuksen tekohetkellä voimassa olleiden hintojen, ominaisuuksien ja tilausehtojen mukaisesti. Spazio Oy on velvollinen ilmoittamaan asiakkaalle viipymättä, jos tuotteen ominaisuudet ovat muuttuneet sivustoilla sopimushetkellä ilmoitetusta poikkeaviksi. Jos asiakkaalle ilmoitetaan tuotteen ominaisuuksien muuttumisesta tai siitä, että tuotteen toimitusaika on olennaisesti muuttunut aiemmin ilmoitetusta toimitusajasta, asiakkaalla on oikeus tuotteen vaihtamiseen tai tilauksen perumiseen.
3. MAKSUTAVAT JA -EHDOT
3.1. Spazio Oy:n verkkokaupasta ostetun tuotteen asiakas maksaa omilla verkkopankkitunnuksilla tai luottokortilla.
4. HINNAT
4.1. Tuotteiden hinnat ovat voimassa siitä päivästä lukien, kun ne ovat julkaistut Spazio Oy:n verkkokaupassa osoitteessa designshopspazio.fi.
4.2. Spazio Oy:n verkkokaupassa ilmoitettuihin hintoihin sisältyy arvonlisävero 24 %.
4.3. Spazio Oy:n verkkokaupan hintoihin ei sisälly Posti Group Oyj:in hinnaston mukaisia mahdollisia postimaksuja. Nämä kustannukset lisätään yhteenlaskettuna lopulliseen hintaan tilausvaiheessa.
4.4. Tuotteiden hinnat ovat muuttuvia tarjousten, kampanjoiden, tuotteisiin itse valittavien ominaisuuksien ja muiden vastaavien seikkojen johdosta. Jokainen tilaus käsitellään tilauksen tekemisen ajankohtana voimassa olleiden hintojen, toimitusaikojen, tuotteiden ominaisuuksien ja sopimusehtojen mukaisesti.
5. TOIMITUS ASIAKKAALLE
5.1. Spazio Oy toimittaa tuotteet asiakkaalle ilmoitetun toimitusajan puitteissa. Spazio Oy ei vastaa viivästyksistä, joihin Spazio Oy ei ole osallinen eikä itse pysty vaikuttamaan, kuten maahantuojan tai tehtaan tuotannollisista tai muista ongelmista, ongelmista postinkulussa tai muista vastaavista Spazio Oy:n vaikutuspiirin ulkopuolella olevista viivästyksen syistä.
5.2. Spazio Oy on velvollinen ilmoittamaan asiakkaalle tuotteen saatavuuteen, toimitusaikoihin tai tuotteen laatuun ja ominaisuuksiin liittyvistä muutoksista viivytyksettä viimeistään ennen tilausvahvistuksessa mainitun toimitusajan päättymistä.
5.3. Tuotteen vahingoittuessa tai hävitessä Spazio Oy:lle palauttamisen yhteydessä on tuotteesta vastuussa asiakas.
5.4. Asiakas on velvollinen ilmoittamaan toimitusosoitteen tarkasti. Spazio Oy ei vastaa seuraamuksista tai kuluista, jos asiakas on ilmoittanut osoitetietonsa virheellisesti tai ei ole ilmoittanut muuttunutta toimitusosoitetta ajoissa tai ollenkaan. Siinä vaiheessa, kun tilattu tuote on jätetty Posti Group Oyj:n toimitettavaksi postitse, ei toimitusosoitetta voi enää muuttaa.
5.5. Asiakkaan ostaessa useamman kuin yhden tuotteen kerralla, tuotteet saattavat saapua erikseen toimitettuina.
5.6. Spazio Oy:stä johtumattomasta toimitusajan pitenemisestä ilmoitetaan asiakkaalle viipymättä kohdan 5.2. mukaisesti.
5.7. Tuotteen vastaanottohetkellä asiakkaan tulee tarkastaa tuote. Mahdollisesta vauriosta on ilmoitettava välittömästi Spazio Oy:lle mieluiten puhelimitse. Ilmoittamisen nopeudesta riippuu se, miten nopeasti asiakas saa korvaavan tuotteen tai tuotteen osan vaurioituneen tilalle. Jos asiakas ei ole ilmoittanut tuotteen vauriosta 14 päivän palautusajan sisällä, vaurio jää asiakkaan tappioksi.
6. PALAUTUSOIKEUS
6.1. Asiakkaalla on 14 päivän mahdollisuus tutustua tuotteeseen. Palautukseen oikeuttava aika lasketaan tavaran vastaanottamispäivästä alkaen. Palautettava tuote tulee jättää Itella Oy:n kuljetettavaksi ennen palautusajan loppumista.
6.2. Tuotteeseen tutustumisen tulee olla laadultaan sellaista kuin asiakas tutustuisi tuotteeseen ja sen ominaisuuksiin myymälässä tuotetta ostaessaan.
6.3. Tuotetta ei saa ottaa käyttöön tutustumisaikana.
6.4. Ennen tavaran palauttamista asiakkaan tulee ottaa yhteyttä Spazio Oy:öön puhelimitse tai sähköpostitse. Asiakaspalvelu antaa ohjeet tuotteen hyväksyttyyn palauttamiseen.
6.5. Spazio Oy ei vastaa palautuksesta, jonka asiakas on tehnyt ilman yhteydenottoa Spazio Oy:öön ja ilman vaadittuja toimenpiteitä. Tällöin asiakkaan katsotaan rikkoneen sopimusehtoja eikä palautusta hyväksytä. Spazio Oy palauttaa tällöin tuotteen asiakkaalle asiakkaan kustannuksella.
6.6. Jos asiakas haluaa palauttaa tuotteen, hänen tulee ottaa yhteyttä Spazio Oy:öön. Asiakkaalle annetaan palautusohjeet, joissa kerrotaan yksityiskohtaiset ohjeet tuotteen pakkaamisesta, pakkaukseen liitettävistä tiedoista ja tuotteen lähettämisestä.
6.7. Asiakkaan tulee liittää palautukseen yhteystiedot, tilinumero ja pankkiyhteys, tilausnumero ja erityistiedot, jos niitä on pyydetty palautusohjeistuksessa. Palautuslähetykseen tulee liittää kopio ennakkolaskun maksukuitista/tulosteesta.
6.8. Palautustapauksissa asiakas on velvollinen kuljettamaan tuotteen lähimpään Itella Oy:n toimipisteeseen palautuskuljetusta varten.
6.9. Tilatun tuotteen voi myös palauttaa Spazio Oy:n toimipisteeseen liikkeen aukioloaikoina osoitteeseen Hallituskatu 29, 90100 Oulu.
6.10. Tuotteen kokonaissumma palautetaan asiakkaan tilille 30 päivän kuluessa tuotteen palauttamisesta, jos tuote on käyttämätön, myyntikuntoinen ja pakattuna alkuperäiseen pakkaukseensa.
6.11. Asiakkaan maksamat postimaksut palautetaan asiakkaalle kokonaisuudessaan, jos tuote on palautettu postitse.
6.12. Jos tuote on asiakkaan toimesta menettänyt myyntiarvoaan, asiakas on velvollinen korvaamaan Spazio Oy:lle tuotteen myyntihinnan ja arvonalentumishinnan välisen erotuksen. Tällöin Spazio Oy palauttaa tuotteesta ja mahdollisesta postituksesta maksetun hinnan vähennettynä edellä mainitulla erotuksella. Tuotteen arvon aleneminen käsitellään tapauskohtaisesti.
7. TAKUU
7.1. Asiakkaan tulee säilyttää Spazio Oy:n lähettämä tilausvahvistus tuotteen tilaamisesta sekä kuitti/tuloste ennakkolaskun maksamisesta takuuehdon täyttämiseksi.
7.2. Spazio Oy antaa kaikille tuotteille kuluttajansuojalain mukaisen kuuden kuukauden takuun tuotteen vastaanottamispäivästä lukien.
8. REKLAMAATIOT
8.1. Spazio Oy vastaa siitä, että asiakas saa tuotteen kotiinsa uutena ja sopimuksen mukaisena. Postituksesta aiheutuneesta paketin repeämisestä tai kolhiintuneesta paketista on ilmoitettava välittömästi Spazio Oy:lle sopimuskohdan 5.7. mukaisesti, mikäli kolhiintuminen on aiheuttanut tuotteelle vaurioita.
8.2. Jos tuotteessa ilmenee kuuden kuukauden kuluessa tuotteen vastaanottamisesta virhe tai vaurio ja tuotetta on käytetty normaalisti ja sen käyttötarkoitusta vastaavasti, Spazio Oy vastaa virheestä tai vauriosta sopimusehtojen kohtien 8.1., 8.2. ja 9.3. mukaisesti. Ehtojen täyttyessä Spazio Oy korjauttaa tuotteen tai toimittaa korvaavan tuotteen asiakkaalle. Asiakkaan tulee ilmoittaa tuotteen viasta sopimusehtojen kohdan 5.7. kohdan mukaisesti Spazio Oy:lle. Spazio Oy informoi asiakasta jatkotoimenpiteistä.
8.3. Spazio Oy ei vastaa
a) Tuotteen väärinkäytöstä aiheutuvista vioista tai vaurioista.
b) Asiakkaan huolimattomasta tuotteen käsittelystä aiheutuvista vaurioista.
c) Tuotteen normaalin käytön aiheuttamasta tuotteen kulumisesta.
9. MUUT EHDOT JA VASTUUT
9.1. Spazio Oy:n verkkokaupan asiakkaan tulee olla 18 vuotta täyttänyt.
9.2. Tilanteet, joista näissä sopimusehdoissa ei ole mainintaa, käsitellään Suomen lainsäädännön mukaisesti.